Nordic Food Transistions

Nordic Food Transistions

Towards a territorialized action space for food and rural development, 1st Edition, Routledge

Bogens formål er at undersøge en potentiel transition i fødevaremarkedet i de nordiske lande. Forskere fra forskellige videnskabelige discipliner undersøger gennem seks kapitler ændringer og innovation i fødevaresektoren i Danmark, Sverige og Norge. Derudover diskuterer et introducerende kapitel analysernes resultater. Kapitlerne har tidligere været udgivet som special issue af tidsskriftet European Planning Studies.

Specialfødevarer har i dag et stærkt tag i produktkategorier som specialøl (Danmark) og økologi (Sverige), men oplever svære kår i andre. De markeder, der er opstået for specialfødevarer er resultatet af dels promovering gennem politiske initiativer oppefra og ned og dels gennem entreprenør-initiativer nedefra og op.

Selvom manifestet “Ny Nordisk Mad” ikke er den eneste relevante platform for fødevaretransitioner og innovation, så har det bidraget til at skabe et territorialiseret rum for et netværk af fødevareproducenter og -distributører, og det har bidraget til at promovere diversitet i lokale fødevarer og regional udvikling.

Nogle af fødevareproducenterne er lykkedes med at skalere deres produktion fra et lokalt til et nationalt marked. I dag skal selv store detail- og fødevarebearbejdende virksomheder lægge nøje mærke til ændringer hos forbrugere. Der er dog en paradoksal begrænsning i transitionen til specialfødevarer. En transition i stor skala vil nemlig betyde, at producenter og forbrugere bevæger sig væk fra præcis det, der kendetegner dem, nemlig eksklusivitet.

Indhold:
Introduction: Emerging Nordic food approaches
Jesper Manniche and Bjørnar Sæther

1. Quality turns in Nordic food: a comparative analysis of specialty food in Denmark, Norway and Sweden
Henrik Halkier, Laura James and Egil Petter Stræte

2. Sustainability transformations in the balance: exploring Swedish initiatives challenging the corporate food regime
Jacob von Oelreich and Rebecka Milestad

3. How relationships can influence an organic firm’s network identity
Gunn-Turid Kvam, Hilde Bjørkhaug and Ann-Charlott Pedersen

4. It’s never too late to join the revolution! – Enabling new modes of production in the contemporary Danish food system
Martin Hvarregaard Thorsøe, Chris Kjeldsen and Egon Noe

5. Storytelling and meal experience concepts
Lena Mossberg and Dorthe Eide

6. The reinvention of terroir in Danish food place promotion
Szilvia Gyimóthy

Bogens redaktører er Jesper Manniche, ph.d. og seniorforsker hos Center for Regional- og Turismeforskning og Bjørnar Sæther, professor ved Oslo Universitet.

Jesper Manniche

Seniorforsker, Bornholm, forskning & analyse, ph.d.

Cirkulær økonomi, innovation, vidensdynamikker samt fødevarer og oplevelsesøkonomi.

Mere fra samme projekt