Fra konsument til lokal agent – regenerativ turisme i Nationalpark Mols Bjerge
Projektets ambition
Projektets ambition er at hjælpe Nationalpark Mols Bjerge (NMB) til at blive den første danske regenerative nationalpark. Ambitionen er en del af nationalparkens strategi og Nationalparkplan 2024-30. Dertil matcher ambitionen flere nuværende trends inden for turismen, både i området og nationalt. Indsatsen markerer et vigtigt gearskifte i forhold til turismeplanlægning og -håndtering i NMB, idet områdets natur- og kultur indhold og lokalbefolkning for alvor kommer i fokus som grundlag og omdrejningspunkt for udviklingen af et regenerativt turismeindhold. Andre vigtige formål i projektet er at øge bevidstheden om regenerativt indhold blandt lokale og turister og at skabe en fælles lokal konsensus om, hvad regenerativ turisme er og hvordan der kan arbejdes med det.
Projektet er vigtigt, fordi turismen er et stort erhverv i nationalparken. Derfor er det vigtigt for nationalparken at medvirke til en ansvarlig udvikling gennem et stærkt lokalt samarbejde med fokus på at styrkelokale natur- og kulturværdier. Dertil er der udfordringer med turismen, der skal adresseres, samtidig med at turismen også bringer meget godt med sig for naturen og lokalsamfundet, som derfor fortjener større opmærksomhed. Derfor er det besluttet, at man i nationalparken vil gå fra en bæredygtig til en regenerativ tankegang for at dermed blive i stand til at passe bedre på det lokale naturmiljø og de lokale samfund, inklusive områdets lokale turismeerhverv.
Projektets mål og delmål
Projektet består af tre dele. Den overordnede målsætning er at lave en grundlæggende model for regenerativ turisme i nationalparkområdet. Dette består af to delmål. Delmål 1 omhandler at lave et regenerativt turismemanifest med beskrivelse af regenerativ turisme, som begrebet forstås og skal praktiseres i NMB. Delmål 2 omhandler opstart af en projektbørs og projektgruppe med formål at teste og eksperimentere medregenerative aktiviteter og oplevelser i området.
Arbejdet inkluderer indtænkning og organisering af eksisterende og nyt turismei ndhold i hele nationalparkområdet efterregenerative principper. Fundamentalt i arbejdet er, at det indeholder stor og bred lokal opbakning og engagement samt vilje til at se helheden i at tænkeregenerativt og at tænke langsigtet. Hensigten med dette er at skabe lokalt sammenhold og samarbejde omkring at arbejde regenerativt - både mhp. turisme og andre lokale aktiviteter. Hertil kommer skabelse af nyt oplevelses indhold, der medvirker til en øget forståelse af og interesse i området samt et medejerskab og en ansvarsfølelse bland gæsterne i nationalparkområdet.
Ultimativt vil modellen vise, hvordan regenerativ turisme kan udfoldes og appliceres lokalt og dermed fungere som et eksempel andreområder kan lade sig inspirere af.
Slutprodukter
Projektet munder ud i en projektrapport, der skal indeholde en faglig beskrivelse og begrundelse for begrebet og projektet samt beskrivelse af arbejdsgruppens bud på projektet to delmål. Projektet afsluttes med et lanceringsevent, hvor arbejdet præsenteres for indbudte lokale aktører. Formålet er med dette er at skabe lokal forståelse for og forankring af arbejdet i projektet og der medmarkere Nationalpark Mols Bjerge som den første danske regenerative nationalpark.
Samarbejdspartner: Nationalpark Mols Bjerge
Eksperterne bag
Seniorforsker