Kunsthåndværkernes ø - erhvervs- og stedsudvikling hånd i hånd

Stedsudvikling & -omstilling
Erhverv & innovation
Stedsudvikling
Alliancer
Turisme
Forskning

Maker’s Island indsatsen på Bornholm er et eksempel på en vellykket kombineret tilgang til erhvervs- og stedsudvikling. Her har en lang række aktører samarbejdet om et kollektivt løft af kunsthåndværket i forhold til international anerkendelse, øget indtjening, jobskabelse, uddannelse, tilflytning og kulturturisme. Succesen smitter af på lokale beslutningstageres syn på kunsthåndværk og dets potentiale som lokal udviklingsmotor. Kunsthåndværkets betydning, også for fx turismen, er blevet synliggjort, ligesom den har sat aftryk på øens branding og generelle attraktivitet, hvilket skaber jobs og værdi i turismesektoren.Kunsthåndværk er gået fra at være noget, man tog for givet, til at være ét af de helt centrale elementer i fortællingen om Bornholm.

I 2017 blev Bornholm udnævnt til World Craft Region som første region i Europa. World Craft Region titlen blev en anledning til øget samarbejde og synlighed. Bornholms Regionskommunes involvering og investering i Maker’s Island initiativet har været afgørende for den efterfølgende udvikling, ligesom kunsthåndværkernes stærke organisering igennem Arts & Crafts Association Bornholm, og deres mangeårige forarbejde, var en nødvendig forudsætning for opnåelsen af titlen og den efterfølgende udvikling. Destinationsselskaber har ’stedsudvikling’ i sit DNA og kan spille en nøglerolle i lokal erhvervsudvikling gennem stedsbranding. Destination Bornholm har været helt afgørende i forhold til at udbrede kendskabet til World Craft Region titlen og fortællingen om Bornholm som kunsthåndværk-destination til turister og gæster.

Denne erfaring kan bruges i andre yderområder. I mange kystnære landdistrikter har turismen stor betydning for værdiskabelse og beskæftigelse. En nylig analyse af kommunernes landdistriktsindsatser (Hedetoft & Broegaard, 2020) efterlyste, at kommunale indsatser indenfor landdistriktsudvikling også anlægger en erhvervsvinkel, og at erhvervsudvikling i landdistrikter samtidig bruges til at styrke landdistrikternes og disses attraktivitet. Maker’s Island indsatsen indenfor kunsthåndværk på Bornholm er et eksempel på et bredt samarbejde, der involverer kommune, brancheorganisation, uddannelses- og kulturinstitutioner, erhvervsfremmeaktører og turismeaktører, og har skabt synergier mellem et nicheerhverv og turismen. Rapporten ”Kunsthåndværkernes ø – når erhvervs- og stedsudvikling går hånd i hånd” præsenterer de forskellige aktørers afgørende beslutninger, roller og ’greb’ , og beskriver hvordan det er lykkedes at styrke hele økosystemet omkring et nicheerhverv som kunsthåndværk, og de mange afledte positive effekter for Bornholm som ø, som turistdestination og som bosætningssted. Formålet med at formidle den bornholmske succes indenfor kunsthåndværk er at inspirere andre aktører i danske landdistrikter til fokusere på lokale kvaliteter og styrker, der kan udvikles, så der skabes jobs, samtidig med at stedets attraktivitet øges.

Læs også onepager i kort form om projektet her: Onepager Kunsthåndværkernes ø

Eksperterne bag

Rikke Brandt Broegaard

Seniorforsker

+ See Profile
Anders Hedetoft

Chefkonsulent

+ See Profile

Samarbejdspartnere