Projektet tager udgangspunkt i den stigende mangel på kvalificeret arbejdskraft set fra et landdistriktsperspektiv og undersøger sammenhænge mellem forskellige landdistrikters særlige arbejdsmarkedskontekster og arbejdskraftens differentierede mobilitetsmønstre. Vi er særligt interesseret i at skabe ny viden om, hvor gode landdistrikternes arbejdsmarkeder er til at fastholde egen arbejdskraft og deres evne til at absorbere den tilstedeværende arbejdskraft, […]...
Projektet handler om at udvikle en Lokal Udviklingsplan (LUP) for hver af de fire lokalsamfund Klemensker, Nyker, Aarsballe og Rø, der alle er med i Firkløver-klyngen, samt en skabelon med en metode for, hvordan tilsvarende udviklingsplaner kan laves for andre lokalsamfund på Bornholm. Udviklingsplanerne er udarbejdet af CRT gennem inddragelse af lokale borgere og foreninger […]...
En analyse af beboernes oplevelse i kulturmiljøet. Svenskehus-kvarteret er et helt særligt kulturmiljø i Nexø. Rapporten ‘Vores Kvarter’ er udarbejdet af CRT for Bornholms Regionskommune og Realdania. Projektet er en del af et større projekt i henholdsvis Assens, Vejle og Nexø. Formålet er at styrke fællesskaber og stedsidentitet ved at engagere nye aktører i den […]...
Projektet er del 3 af projektet TURISMEUDVIKLING I NATIONALPARK KONGERNES NORDSJÆLLAND. Visionen for det overordnede projekt har været at skabe en kommerciel infrastruktur i, men i særdeleshed omkring nationalparken, der kan fremme og optimere gæsternes samlede oplevelse samt fremme erhvervsudvikling og jobvækst. Der findes ikke nogen samlet opgørelse af, hvad nationalparkerne har betydet for lokalområderne, […]...
Som opfølgning på Bornholms opnåelse af titlen som World Craft Region, blev Maker’s Island sekretariatet etableret. CRT har evalueret perioden 2019-2022, med både midtvejs- og slutevaluering, samt en særskilt evaluering af eventen Bornholm Craft Weeks. Evalueringerne giver bl.a. en status på (nogle af) de delmål, styregruppen formulerede ved etableringen, herunder udviklingen indenfor jobskabelse, erhvervsindkomst og […]...
Ertholmene har fået sin første turismestrategi, der har som mål at øge antallet af turister. Samtidig ønsker man at udvikle turisterhvervet og at tiltrække nye fastboende til både Christiansø og Frederiksø. CRT har for Christiansø via workshop, spørgeskemaundersøgelse og interviews med øens gæster gennemført en analyse af, hvad der skal til for at udmønte turismestrategien....
Faglært er Fedt er et udviklings- og forsøgsprojekt hvis formål er at udvikle nye metoder til at sikre flere faglærte på Bornholm samt dokumentere hvilke indsatser der virker med henblik på at inspirere andre lokalområder i Danmark. Projektet er unikt, idet det gennemføres på en ø med et meget begrænset udbud af lokale erhvervsuddannelser, hvorfor […]...
This project looks at the challenges facing the development of a more sustainable rural tourism in the Nordic regions. Our key interest is understanding the degree to which regional tourism strategies are used by the tourism actors, policy makers and local communities as tools to balance positive economic and social development in rural areas with […]...
Landbruget og lokale værdikæder – hvordan bidrager nye ejerskabsformer og forretningsmodeller i landbruget til landsbyernes trivsel?...
I projektet vil ansøger prøve at besvare spørgsmålet om, hvordan destinationsselskaber i Danmark strategisk kan arbejde med en udviklingsstrategi for turismeerhvervet, der fremmer samarbejde og måler effekten af en økonomisk, social og miljømæssig bæredygtig stedsudvikling i landdistrikterne....