Vandring Bornholm

Ny målgruppeanalyse fra CRT

Gå til nyhedsoversigten

Ny målgruppeanalyse fra CRT

Erfaringer på Bornholm giver inspiraton til stisystemer i hele landet

Flere og flere mennesker bevæger sig i naturen – til fods, med hjul, på hjul og til hest. Vi bevæger os ikke kun for at komme fra A til B, men også i cirkler med samme start og slutpunkt, fordi turen nu er et mål i sig selv.

Det er man blevet særlig bevidste om på Bornholm, hvor Center for Regional- og Turismeforskning (CRT) netop har kortlagt forskellige målgruppers brug af Bornholms Grønne Bølge, en sti der slynger sig fra Hammershus i nord tværs over øens indre til Dueodde i syd.

Mange af pointerne i analysen gælder ikke kun for Bornholm, men kan bruges i hele landet til inspiration i arbejdet med at udvikle nye spændende ruter i naturen for lokale og turister.

CRTs analyse viser, at mennesker bevæger sig i naturen af fire forskellige grunde – enten for at få pulsen op og mærke kroppen, for at være sammen med andre, for at understøtte en egen indre oplevelse eller for at nyde naturen på naturens præmisser. Og mange savner, at kunne bevæge sig i loops.

  • Uanset om man er til hest, på cykel, i kørestol, i fuldt løb eller på langsomme gåben, så er det optimalt hvis naturen kan benyttes i loops. Det skyldes dels, at man har brug for et mødested, hvis man ønsker at benytte ruten sammen med andre. Det skyldes også at man ofte ankommer med anden transport end man vil benytte på ruten. Ridende har brug for parkering til trailere, børnefamilier med klapvogne, kørestolsbrugere og cyklister kommer med udstyret i bilen, siger analysens forfatter, Lene Havtorn Larsen, seniorkonsulent ved CRT.

Det understøttes af udsagn fra erfarne vandrere, der fortæller, hvor vigtigt det er at vide, hvornår man er i mål for at skabe en tilfredsstillende oplevelse af ruten. Hvis man kan supplere målet med støttepunkter i form af vand, luft, toilet og information er der basis for diverse personlige markeringer, selfies og symbolhandlinger, der både er vigtig for den enkelte og vennerne på facebook, men som også en autentisk og gratis markedsføring af destinationen.

Bekvem overnatning og transport
Målgrupperne peger også på, at man ønsker overnatningsformer langs ruterne. Det gælder ikke kun shelters og lejrpladser, men også den mere bekvemme slags. Her viser analysen, at der er behov for og potentiale for nye forretningsmodeller, der både knytter sig til overnatningssteder, transport til og fra ruten, men også bagagetransport til næste overnatningssted og endelig en indkøbsservicefunktion til glemsomme brugere af ruter i naturen.

Disse forretningspotentialer hænger fint sammen med at mange outdooraktiviteter, karakteriseres af meget forskelligartede aktører, herunder mikro-entreprenører der kombinerer et kludetæppe af forskellige indtægtskilder med en aktiv livsstil, der muliggør at de kan overleve som outdoor-firmaer.

Væk med telefonen

Endelig bemærker seniorkonsulent Lene Havtorn Larsen, at undersøgelsen peger på, at vandrere foretrækker fysiske kort, pæle, varder eller simple markeringer af ruten, hvor man kan se fra prik til prik – fremfor digitale løsninger. Det har ofte været digitale løsninger, som udbydere og aftagere har foretrukket, men nye tendenser viser, at vandrerne har brug for at lægge telefonen væk – og koble af fra den digitale verden og opleve naturen ved at kigge op og kigge ud.

Analysen er udarbejdet for Bornholms Regionskommune i forbindelse med det Nordea-fondsstøttede forprojekt til Bornholms Grønne Bølge.

Hele analysen kan læses her

Yderligere oplysninger fås hos:

Lene Havtorn Larsen, CRT på telefon: 30 85 51 78 eller mail: lene.havtorn.larsen@crt.dk

NYHEDS- BREV

Bliv opdateret

Videns café

Fire gange årligt afholder vi en videnscafé hvor særligt inviterede oplægsholdere formidler deres viden.

Kommende videnscaféer

2024

Læs mere