Sådan blev Bornholm til Kunsthåndværkernes ø

Gå til nyhedsoversigten

Sådan blev Bornholm til Kunsthåndværkernes ø

Ny publikation fra Center for Regional – og Turismeforskning (CRT) beskriver i tal og fakta og udsagn fra aktørerne, hvordan en langstrakt, målrettet indsats har ført til, at Bornholm i ind- og udland har slået sit navn fast som hjemsted for dygtige kunsthåndværkere og leverandør af kunsthåndværk af særlig høj kvalitet.

Center for Regional – og Turismeforskning (CRT) har netop udgivet publikationen ”Kunsthåndværkernes ø” med undertitlen, ”Når erhvervs- og stedsudvikling går hånd i hånd”. Publikationen er i tal og fakta samt udsagn fra aktørerne fortællingen om, hvordan Maker’s Island indsatsen på Bornholm er et eksempel  på en vellykket erhvervs- og stedsudvikling, der har skabt et kollektivt løft af kunsthåndværket i forhold til international anerkendelse. Og hvordan udviklingen har skabt øget indtjening, nye job, uddannelse, tilflytning og kulturturisme. Succesen har smittet af på lokale beslutningstageres syn på kunsthåndværket og dets potentiale som lokal udviklingsmotor. Indsatsen har også haft betydning for Bornholms branding og attraktivitet, hvilket også har skabt værditilvækst i turismesektoren.

Publikationen beskriver udviklingen gennem to årtier fra etableringen af den lokale kunsthåndværkerforening Arts and Crafts Association Bornholm til opnåelsen af titlen som World Craft Region, som Bornholm var det første sted i Europa, og den første ø i verden til at modtage, og videre til den fælles, strategiske indsats i Maker’s Island initiativet.

At erhvervsudvikling kan bruges til at arbejde med et steds attraktivitet er særdeles vigtigt i landdistrikter, der typisk har mange mikrovirksomheder og livsstilsentreprenører. Maker’s Island indsatsen er et eksempel på dette og på vigtigheden af det fælles løft. Mange af nutidens succeser på Bornholm er frugten af visionære indsatser, der har været arbejdet med i over to årtier. Publikationen belyser, hvordan forudsætningerne for den aktuelle vækst er skabt.

Seniorforsker hos CRT, Rikke Brandt Broegaard, udtaler:

”Man må se på helheden, når man vil forstå betydningen af en indsats indenfor brancher, der har en stærk stedsskabende kapacitet. Et eksempel er, at et løft af kunsthåndværket ikke kun påvirker omsætningen og beskæftigelsen i selve branchen; den gør også et sted mere attraktivt for turister, hvilket hoteller og restauranter får glæde af.”

Pointer og citater fra publikationen:

  • Udefrakommende blik tydeliggør lokale styrker. World Craft Region-titlen og de internationale topmøder, der har været organiseret i regi af projektet, har skabt international opmærksomhed om bornholmsk kunsthåndværk. Der lægges også mærke til det respektfulde samarbejde mellem de mange forskellige aktører på øen.

Laura Miguel, generalsekretær, World Craft Council Europe, siger:

 “Craft is part of the fabric of Bornholm, it is an integral part, one of the few places in the world where there is such a thriving local economy of makers. The quality of craftsmanship is incredible. I remember visiting the many studios set into the dramatic landscape of the island and the makers taking time to describe in detail or demonstrate their process. The international reach of many of these makers is both impressive and important.”

Lene Havtorn Larsen, Centerleder, Bornholms Center for Kunsthåndværk – Grønbechs Gård, siger:

“World Craft Region-titlen var helt central for at åbne Bornholms øjne for betydningen af kunsthåndværket. At det ikke er ’hjemlige sysler’, men noget højt professionelt, på internationalt niveau.”

  • Nærheden og godt personkendskab er en særlig ressource i landdistrikter Sammen med ildsjæles engagement kan det føre til ekstraordinær stedsudvikling.

Timmi Kromann, ACAB’s repræsentant i World Craft Council Europe

“Sikke en rejse. Tænk at det kan lade sig gøre. Det ville ikke kunne ske i København… vejene er for lange. At jeg kan ringe til borgmesterkontoret, det kan lade sig gøre, fordi alle veje er så korte her. Og fordi den her ø er sådan, at hvis nogen får en god ide, er der andre der bakker op. Fordi det i bund og grund er sådan, at alle gerne vil gøre det godt for denne her ø. Vi er stolte af at bo her, og vi vil gerne gøre det godt for øen.”


Link til rapport:

https://crt.dk/wp-content/uploads/Kunsthaandvaerkernes-oe-1.pdf

En kort opsummering af nogle af rapportens hovedresultater og anbefalinger kan hentes her:

https://crt.dk/wp-content/uploads/Onepager-Kunsthaandvaerkernes-oe-1.pdf


Yderligere information og spørgsmål:

Maker’s Island Bornholm
Sekretariat for Maker’s Island Bornholm,
Dorthe Møller Paulsen
Mail: dorthe.paulsen@brk.dk , Mobil: +45 20436375

Faktuelle tal og analyse
Rikke Brandt Broegaard, seniorforsker Center for Regional- og Turismeforskning og
Anders Hedetoft, Chefkonsulent Center for Regional- og Turismeforskning.
Mail: rikke.brandt.broegaard@crt.dk, mobil: +45 3085 5180
Mail: anders.hedetoft@crt.dk, mobil: +45 30 85 51 83

Repræsentant for ACAB, Arts & Crafts Association Bornholm,
kunsthåndværker: Bettina Prejsler
Mail: b@prejsler.dk, Mobil: +45 61700636

Næstforperson i Maker’s Island Bornholm, internationalt samarbejde og kunsthåndværker:
Timmi Kromann. Mail: kokolores_@hotmail.com Mobil:  +45 5151 4599

Makers Island Bornholm er et samarbejde mellem aktørerne inden for kunsthåndværket på Bornholm. Samarbejdet skal udmønte Bornholms titel som World Craft Region i konkrete aktiviteter, der sikrer synergier, promovering, kompetenceudvikling og internationalisering. Bag Maker’s Island Bornholm står Arts & Crafts Association Bornholm, Bornholms Kunstmuseum, Bornholms Center for Kunsthåndværk, Hjorths Fabrik, Det Kongelige Akademi i Nexø, Destination Bornholm, Business Center Bornholm med Bornholms Regionskommune i spidsen.

NYHEDS- BREV

Bliv opdateret

Videns café

Fire gange årligt afholder vi en videnscafé hvor særligt inviterede oplægsholdere formidler deres viden.

Kommende videnscaféer

2024

Læs mere